Sunday 2 September 2012

KEBIADABAN SYIAH DI SYRIA/SURIAH (2011 – 2012)

Pada suatu hari, anakku Aiman sedang menunggang basikalnya di kawasan taman perumahan. Bangga dengan basikal baru yang aku belikan dalam bulan ramadhan lalu. Tetiba anakku terjatuh dan menangis . Anakku yang ini agak manja tapi cermat orangnya. Aku melihat dari jauh, si abangnnya Haikal datang kepadaku sambil memapah adiknya. Baba....man jatuh basikal lutut dia luka. Aku menyuruh si abang mengambil basikal adiknya dan simpan ditempat sepatutnya. Aiman menangis tak henti...aku melihat dilututnya tiadalah luka apa pun. Adik sakit ke?...man darah kat lutut ni Baba.

Kemudian aku memanggil abangnya haikal dan syaima memeriksa kut-kut ada luka pada badan aiman. Mereka mengatakan....tak dak luka pun Baba, man ni manja la. Lantas aku pun mula bercerita padanya: Baba ada seorang kawan yang sangat baik dia tinggal jauh sangat di negara Arab, nama dia uwaish. Dia ada anak namanya kamil dan humaira’. Baru-baru ni kawan baba tu antar gambar anak-anak dia kamil dan humaira’. Abang haikal, man dan syaima nak tengok tak? Mereka menjawab...nak-nak.(kelihatan aiman mula berhenti menangis) Saya pun membuka laptop tetapi belum memaparkan foto  sambil bercerita pasal anak uwaish kepada anak-anak saya: nak tahu tak...gambar ni kalu abang, man dan syaima tengok mesti terkejut. Sebab semua gambar ni menunjukkan muka kamil sedang sedih tapi dalam hati dia sangat gembira (sambil saya membuka foto dibawah bahagian muka shj.)...aiman pun bertanya kepada saya: Baba, kenapa baba kata dia gembira? Saya menceritakan tafsiran surah aly imran 169...bahawa jangan disangkakan seseorang yang mati di jalan Allah itu mati seperti orang biasa, mereka tetap hidup dan mendapat rezeki dariNya.

Kemudian saya lanjutkan cerita tentang syurga. Humaira’ ni perempuan macam syaima kan...dia pakai tudung tapi orang jahat buang tudung dia lepas tu di potong kaki Humaira’...tapi Humaira’ dapat kaki baru dengan tudung baru di syurga. Si abang Haikal pula mencelah...kenapa orang jahat tu bunuh Kamil dan Humaira’. Saya menjawab:  “ORANG JAHAT TU ORANG KAFIR DIA BUKAN ISLAM DIA ADALAH ORANG SYIAH. Bila abang haikal dengar orang sebut syiah maka abang kena tahu dia adalah orang kafir yang jahat dan suka bunuh budak-budak baik macam abang”. Akhir sekali anak-anak saya pinta agar saya tunjukkan gambar sepenuhnya Kamil dan Humaira’....dalam dilema saya dibuatnya. Saya meminta anak-anak saya menyebut  SUBHANALLAH apabila saya membuka setiap foto...maka anak-anak saya pun menyebutnya dengan nada yang perlahan...saya membuka foto yang pertama...mereka terpinga-pinga melihat foto tersebut, namun mulut mereka masih menyebut “SUBHANALLAH”. Saya meneruskan ke beberapa foto yang seterusnya...sambil hati saya berdoa agar Allah mengurniakan benih-benih jihad dihati mereka. Masayallah...pada gambar yang keseterusnya dengan air mata saya yang sudah menitis,  bakal-bakal kamil dan humaira’ (anak-anak saya) menyebut makin kuat kalimah SUBHANALLAH....tanpa henti dan hati saya sungguh takjub pada saat tersebut kerana Allah telah mengurniakan benih jihad pada insan sekcil mereka yang belum mengerti beza antara luka dilutu dan sakit dipotong kaki, mereka tidak merasai sakit sebagaimana anak-anak kecil di syria rasai. Aku hanya mampu menyebut SUBHANNALAH WA BIHAMDIH SUBHANALLAH HIL ADZIM.......YA ALLAH YA TUHAN KAMI ENGKAU TELAH MENGURNIAKAN BAGI KAMI ZURIAT DAN PASANGAN YANG MENYEJUKKAN HATI KAMI, ENGAKU MEMBERIKAN JANNAH BAGI MEREKA YANG MENGADAIKAN NYAWA DAN HARTA DEMI MEMBELA KESUCIAN ISLAMMU. YA ALLAH JADIKAN LAH KAMI SEBAHAGIAN DARI MEREKA. BIARLAH PERIT SAKIT DIPOTONG KAKI, DIBAKAR MUKA, DI KAMBUS HIDUP-HIDUP, DIGANTUNG LEHER, DIPOTONG KEMALUAN KAMI, ISTERI-ISTERI KAMI DIPERKOSA , KANDUNGAN MEREKA DIRACUNI, PERUT-PERUT MEREKA DI HIRIS DENGAN PISAU API...NAMUN KAMI POHON KAU KURNIAKANLAH KEKUATAN JIHAD DI HATI-HATI KAMI. ENGKAU LAH YANG MAHA MENDENGAR LAGI MAHA BERKUASA ATAS SEGALANYA. AMIN YA RABB.....


IKHLAS: 29/8/2012

Ahmad siddiki abdul kadir

No comments:

Post a Comment